lördag 22 september 2012

Raw bovetegröt

Ingredienser

2,5 dl helt bovete
150 g torkad frukt (jag använde tranbär, aprikoser och russin)
Vatten
Vaniljpulver
Kanel
Kardemumma

Lägg bovetet och den torkade frukten tillsammans med vatten i varsin behållare, ställ i kylen över natten. Häll av vattnet från bovetet och skölj det noga under kranen. Sila och behåll vätskan från den torkade frukten. Lägg bovete och frukt i en mixer, tillsätt kryddor (ca 1/2 tsk av varje) och lite av fruktens vätska. Mixa. Tillsätt vätska tills du är nöjd med konsistensen. Lägg upp gröten i två tallrikar, servera med skivad banan och agavesirap. Om du önskar kan du även hälla över lite mandelmjölk. Ät!

Jag tyckte att bovetegröt var gott och har redan tänkt ut ett annat, lite mildare recept som jag vill prova snart.

4 kommentarer:

  1. Vem hade kunnat ana att bovete gröt kan se så sexigt ut! :-)

    SvaraRadera
  2. Åh, currysåsen! Åh! Jag är frälst!!! Tack!

    Min favoritfrukost är rå bovetegröt gjort på helt blötlagt bovete, en banan och blåbär eller hallon, som mixas.

    Ha en trevlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade den! Det låter som ett jättegott grötrecept, tack!

      Radera