fredag 14 september 2012

Hummus med smak av tomat och chili

Jag var sugen på hummus och bestämde mig för att göra det att ha på mitt glutenfria fröknäcke till lunch idag. Jag hade ingen citron hemma och var inte sugen på vitlök så jag provade en ny smaksättning: soltorkad tomat och chili.

1 burk kikärtor
2 msk (oskalat) sesamfrö*
3 soltorkade tomater (i olja)**
Vatten
Olivolja
Chili
Salt

Skölj kikärtorna. Lägg alla ingredienser i en mixerkanna. Jag brukar aldrig mäta vatten och olja men börja med ungefär en matsked av varje. Mixa ihop, späd med mer vatten för att justera konsistensen. Provsmaka så att kryddningen blir lagom. Lägg i en burk med tättslutande lock och förvara i kylen. Hummus är gott till det mesta, som pålägg och som ersättning till en yoghurtsås/dressing t ex.

*Sesamfröna kan ersättas av tahini/sesampasta.

**Om du använder tomater som inte är inlagda i olja kan du lägga dem i olja en stund innan de ska användas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar