söndag 9 september 2012

Marockansk quinoa med grillad aubergine

Grillad aubergine
1 aubergine
1 vitlöksklyfta (jag använde supersolo)
Olivolja

Skiva en aubergine och grilla ett par minuter på varje sida i ugnen. Lägg dem i en skål tillsammans med den hackade vitlöken och häll över olivolja.

Quinoa
5 dl vatten
4 dl quinoa
2-3 tsk kanel
2 msk citronsaft
Russin
Cashewnötter
Havssalt

Koka quinoan* med kanel i vattnet. Rosta cashewnötter (eller mandlar om du tål det) med lite havssalt i en torr stekpanna. Blanda ner russin, nötter och citronsaft i quinoan när den är klar.

Servera med t ex sallad och avokado.

*Skölj quinoan i kokande vatten. Koka upp vattnet, tillsätt quinoan. Låt koka på svag värme tills det bara är lite vatten kvar i botten, stäng av plattan och låt den bli klar på eftervärmen.

Receptet är inspirerat av greenkitchenstories.com.

Uppdatering: Jag gjorde detta för att se om jag tyckte om aubergine men det gjorde jag inte så nästa gång byter jag ut den mot squash istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar