söndag 9 september 2012

Nytt pannkaksrecept

Idag provade jag ett nytt pannkaksrecept som jag tänkt ut. Jag tycker att många gluten- och mjölkfria pannkakor blir ganska stabbiga och var sugen på något som påminner mer om "vanliga" pannkakor än tjocka amerikanska. De blev bättre än jag hoppats på!

4 dl kokosmjölk
3 ägg
2 dl bovetemjöl
1 msk honung
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
2 msk kokosflingor
Kokosfett till stekning

Blanda alla ingredienser utom mjölet i en bunke och tillsätt sedan lite mjöl i taget under omrörning.

Stek i kokosfett. Önskar du höga och tjocka pannkakor kan du tillsätta 1 tsk bakpulver i smeten.

Jag serverade dem med skivad banan, hallon och agavesirap. Gott!


3 kommentarer:

  1. Smakar det kokos? jag vill ha ett pannkaksrecept som inte smakar kokos.. kanske om man använder havremjölk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du väljer bort kokosflingorna tror jag inte att det ska smaka kokos. Jag upplevde det inte som någon framträdande smak alls. Går säkert att byta ut kokosmjölken mot havremjölk också.

      Radera
  2. rismjöl verkar bidra till den mer traditionella pannkakskänslan! med kokos -mjölk eller mjöl tycker jag det bränner fast så lätt

    SvaraRadera