söndag 23 september 2012

Havrekakor med aprikos

Solveig är en härlig norsk tonåring som bloggar om glutenfri veganmat. Jag kan verkligen rekommendera er att kolla in hennes blogg, den är smart och inspirerande. Idag har jag provat ett av hennes recept. Jag bytte ut sojamjölken mot cashewmjölk och dubblade mängden ingredienser för att det skulle bli en lite större sats.

Ingredienser

40 g dadlar (urkärnade)
60 g russin
200 g osvavlade torkade aprikoser
4 dl mandel-/cashewmjölk
5 dl glutenfritt havremjöl/havregryn
2 tsk bakpulver
4 tsk vaniljpulver
1 tsk salt

Jag hade havregryn hemma så det första jag gjorde var att mixa dem till ett mjöl i min mixer, 2,5 dl i taget.



Häll havremjölet i en skål och tillsätt bakpulver, salt ch vaniljpulver, ställ åt sidan. Mixa 1 dl cashewnötter tillsammans med 4 dl vatten för att få en cashewmjölk.



Sila genom en nötmjölkspåse.


Mixa den torkade frukten tillsammans med nötmjölken. Här får du själv bestämma om du vill ha en slät smet eller med bitar i. Häll över i skålen med de torra ingredienserna och blanda noga. Klicka upp smeten på en form med bakplåtspapper. Forma till 10-12 runda kakor.


Grädda på 175 grader (150 om du har varmluftsugn) i 10-20 minuter eller tills de har fått fin färg. Jag öppnade ugnsluckan och plattade till kakorna med en slickepott efter 5 min då de inte var lika kladdiga längre. Ta ut dem ur ugnen och låt svalna en stund innan servering.

Mina blev inte lika fina som Solveigs perfekta skapelser, men säkert lika goda!



Gluten-, mjölk-, soja- och sockerfritt kakrecept, härligt!


2 kommentarer: