lördag 11 augusti 2012

Nötfärs + kokosmjölk = sant

För ett par dagar sedan lagade jag en soppa jag gått och klurat på ett tag. Jag är ingen köttfantast men nötfärs tycker jag mycket om så därför letar jag alltid recept för att kunna utöka min repertoar vad det gäller att laga färsmat.

Receptet kommer här:

Nötfärs (mängd efter tycke och smak, jag använde 500 g men det går bra med mindre)
1 burk kokosmjölk
1 röd chilifrukt
1 squash
4 morötter
2 paprikor
1-1,5 l vatten
Grönsaksbuljong*
1 msk citronsaft
1 tsk honung
Spiskummin
Chilipulver
Cayennepeppar
Svartpeppar

(schalottenlök, vitlök och sockerärtor skulle jag haft i om jag haft det hemma)

Fräs färsen i en stekpanna. Hacka chilifrukten (behåll kärnorna för extra sting) och slanta morötterna och fräs i soppkastrull. Slå på vatten, i med buljong och kryddor, koka upp och låt koka ett par minuter. Dela paprikorna och squashen. Tillsätt kokosmjölken och paprikan och koka ett par minuter. Smaka av och krydda mer vid behov. Tillsätt squashen och färsen och låt koka upp. Klart att servera.

Jag vill att squashen ska vara al dente så därför har jag inte i den förrän på slutet. Om man vill kan man ha i den samtidigt som paprikan. Det går självklart bra att utelämna färsen eller ersätta den med quornfärs om man önskar ett vegetariskt alternativ.

*Salt ingår inte i paleo-kost så vill du ha ett strikt paleorecept ska du avstå från buljongen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar