måndag 13 augusti 2012

Fröknäcke

I helgen bakade jag glutenfritt fröknäcke som jag hittat recept på här. Detta är min version.




1 dl pumpakärnor
1 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
1,5 dl glutenfritt mjöl (jag använde bovetemjöl)
0,5 dl olja (jag använde rapsolja)
Havssalt
2 dl kokhett vatten

Blanda alla torra ingredienser. Häll i oljan och vattnet. Rör om. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper, det ska nästan täcka hela. Vill du ha fina, jämna bitar kan du skära genom smeten redan nu, jag gillar när de är lite ojämna i storleken så jag bryter hellre i efterhand. Grädda i 150 grader (125 grader om du har varmluftsugn) i ca en timma. Stäng av värmen och låt svalna med ugnsluckan på glänt.

Knäcket blir jättegott men påminner i mitt tycke mer om lyxiga ostkex.

Uppdatering: Jag har bakat fröknäcket några gånger nu och märkt att olika mjölsorter sväller olika snabbt. Blandningen ska vara lösare än en deg och tjockare än en smet, annars är den svår att bre ut på bakplåtspappret. Spä med vatten till rätt konsistens.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar