måndag 13 augusti 2012

Grön gazpacho

I helgen gjorde jag en grön gazpacho. Jag surfade runt lite på olika recept men gjorde till slut min egen variant. Den blev fantastiskt god!



2 squash
3 avokado
2 dl ruccola
5 dl buljong/vatten
1 citron
Chilipulver
Svartpeppar

Jag kokade upp några deciliter vatten och slängde i buljong som fick lösa upp sig. Spädde med lite kallt vatten och ställde in i kylen. Detta moment kan man hoppa över om man vill ha en renodlad raw/paleo-måltid. Stoppa ruccola, buljong/vatten och saften av en citron i en mixer och mixa slätt. Tillför den skalade squashen och avokadon skuren i bitar, krydda med lite chili och svartpeppar. Mixa slätt och smaka av. Tillför mer av det som saknas. Servera dekorerad med t ex pumpakärnor och sesamfrön.




Jag hade från början tänkt ha i lite olivolja men hoppade över det. Om du vill ha olivolja i din gazpacho tänk på att tillföra den på slutet och bara mixa lätt då olivoljan kan få en besk bismak av att mixas för hårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar