fredag 10 augusti 2012

Gröna smoothies



Gröna smoothies är de flesta raw food-ätares bästa vän. De är nyttiga, hälsosamma och går att variera i all oändlighet. Här är receptet på två av mina favoriter.

Saft av 1 citron och 1 apelsin
1,5-2 dl vatten
2 dl babyspenat
1/2 ananas
3 bananer
2 tsk nässelpulver
Blandade frysta bär, t ex jordgubbar och blåbär eller hallon och lingon

Saft av 1 citron och 1 apelsin
1,5-2 dl vatten
2 dl babyspenat
1/2 cantaloupemelon
3 bananer
2 tsk nässelpulver
Mycket frysta jordgubbar

Ett tips för att få en slät och fin smoothie är att först mixa det gröna med vätskan, sedan tillföra det som inte är fruset, mixa igen och slutligen i med det frusna och mixa.

Tycker man om smoothien riktigt kall kan man dela och frysa in frukten innan man använder den.

Det gröna kan bestå av lite vad som helst som du har hemma och tycker om; ruccola, avokado, broccoli, romansallad etc. Avokado smakar ingenting i smoothie men tillför en trevlig krämighet plus att det är mättande. Är man känslig för smaken av det gröna är citron, mango, ananas och äpple bra att ha i.


4 kommentarer:

  1. Kul! :) Det har varit så inspirerande att se dina bilder och jag ser fram emot att inspireras även här.

    SvaraRadera
  2. En fråga förresten: dricker du kaffe nu? Det är en av de svåraste sakerna att ge upp (i och med att jag dricker det med mycket mjölk).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill läsa min blogg! Jag är väldigt kaffeberoende och har fortsatt dricka morgonkaffe, dock dragit ner det till max 1,5 kopp (och sedan inget mer under dagen). Jag har fortfarande vanlig, laktosfri mjölk i. Jag vill byta ut den men eftersom jag inte är jättekänslig för laktosfri mjölk tycker jag att det är ok att skjuta lite på det och prioritera annat först, tex att sluta med gluten.

      Radera
  3. Å, tack för dessa recept! Mumsigt värre, låter det som :)

    SvaraRadera