tisdag 2 oktober 2012

Värmande linssoppa

Denna termin har vi undervisning på ett ställe där vi inte har tillgång till kök. Jag brukar ha med mig en rejäl sallad och en kylklamp vilket har hjälpt mig att äta raw till lunch och det är ju bra. Men för mig är soppa den optimala höstmaten. Så för att kunna ha med mig soppa till skolan lånade jag min mammas mattermos, vilket för övrigt är en mycket bra grej för soppälskare.

Ingredienser

1,7 dl röda linser
1 paprika
1/2 squash
1 burk kokosmjölk
1 tsk currypasta*
Vatten
Buljongpulver
Vitlök
Havssalt
Cayenne
Honung
Spiskummin
Ingefära
Gurkmeja

Skär paprikan och squashen i kuber. Skölj linserna i kallt vatten. Fräs paprikan i kokosfett och en rågad tesked currypasta. Slå på kokosmjölken, linserna, buljongpulver och vatten (bestäm själv hur tjock du vill ha din soppa men tänk på att linserna drar åt sig en del vatten). Låt koka några minuter, krydda och smaka av. Tillsätt squashen och låt koka med ett par minuter. Klart!

*currypasta är en av mina favoriter i köket och jag var säker på att den innehöll massa skit så jag har undvikit den sedan jag lade om min kost. Men när jag var i affären i veckan så läste jag på förpackningen och den innehåller bara naturliga ingredienser. Yay!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar