lördag 27 oktober 2012

Glutenfria veganska minipizzor

Deg
2,5 dl fingervarmt vatten
2 tsk torrjäst
4 dl havremjöl (jag mixade havregryn i mixern)
2-3 dl bovetemjöl
2 msk olivolja
Havssalt

Häll vattnet i en bunke, tillsätt salt och jäst och rör runt. Tillsätt allt havremjöl och lite i taget av bovetemjölet tills degen går att knåda. Knåda några minuter och lägg tillbaka degen i bunken. Häll över oljan och se till så att den täcker hela degen. Täck bunken med gladpack eller en handduk och ställ den i ett skåp. Låt jäsa 1-2 timmar.

Tomatsås
Olivolja
2 hackade schalottenlökar
1 hackad vitlöksklyfta
2 msk kapris
400 ml konserverade tomater
1/2 tsk honung
Oregano
Cayennepeppar
Havssalt
Svartpeppar

Hetta upp olivoljan i en kastrull. Tillsätt lök, vitlök och cayenne och låt fräsa i ett par minuter. Tillsätt kapris, tomatkross, honung (eller annan sötning för ett veganskt recept) och kryddor och låt koka i 10 min. Sänk temperaturen och låt sjuda minst en halvtimma under lock.

Topping
Skogschampinjoner
Kronärtskockshjärtan
Soltorkade tomater
Körsbärstomater
Kalamataoliver

Sätt ugnen på 250 grader (varmluftsugn 225 grader). Under tiden som såsen sjuder är det lämpligt att ta fram och knåda degen. Dela den i 8-10 delar och forma varje del till en boll. Platta ut varje boll till en tunn rundel med hjälp av handflatan. Lägg dem på bakplåtspapper när du är nöjd med tjockleken. Vill du att pizzorna ska bli "stenugnsbakade" så kan du värma plåten i ugnen innan du lägger på degen.

Fördela två matskedar av tomatsåsen på varje pizza och lägg sedan på den topping du önskar. Grädda i mitten av ugnen i 10-15 min eller tills kanterna fått fin färg. Toppa pizzorna med ruccola och/eller smulad fetaost. Servera!

2 kommentarer:

  1. Yay! Har länge tänkt att jag ska ta tag i detta med att utforska den vegansak pizzavärlden. Jag bakar så himla himla sällan pizza att jag inte har någon koll, men nu fick jag ju inspiration från dig :)

    (Den petiga veganen byter naturligtvis ut honungen i receptet mot agavesirap.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De blev verkligen jättegoda så det tycker jag att du ska göra!

      Radera